torsdag 21 augusti 2014

Huvudsaken

När min mamma ramlade och slog huvudet i asfalten för sisådär 12-13 år sedan, då bestämde jag mig för att köpa en cykelhjälm. ALLA som jobbade på neurologen i Umeå hade hjälm när de cyklade. De visste vad ett fall kunde innebära. Av någon anledning blev aldrig den där hjälmen inköpt... Åren gick, varje sommar när cykeln togs fram tänkte jag på det, men inget hände. Tills nu: jag har äntligen köpt en cykelhjälm och testat den på mina vanliga cykelturer. Det känns lite trångt på skallen när man är van att cykla barhuvad och utseendet på hjälmen gör att jag känner mig som en stor MYRA när jag cyklar omkring! Det finns en fiffig finess på baksidan där man kan skruva och bestämma hur hårt den ska sitta. Bra om man dessutom vill ha mössa under när det blir svalare ute. Trots hjälmen så hoppas jag innerligt att jag inte ska råka ut för någon cykelolycka. Misstänker att även om jag inte skadar huvudet, så skulle jag säkert bryta något... Handen på hjärtat nu: använder du cykelhjälm?

3 kommentarer:

  1. Ja, ärligt jag använder alltid hjälm när jag cyklar. Fick ett uppvaknande när jag mötte en person, vars liv förvandlats totalt efter en ganska "enkel" cykelolycka. Glad att du skaffat cykelhjälm! Sen finns det förstås 1000 och 1 saker som det är svårt att förutse eller "försäkra" sig mot. Min svärmor, fullt frisk, föll från en trappa och slog i huvudet mot asfalten - och dog (ingen hjälm där).

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad fina söta burkar du har. Ja cykelhjälm kompromissar man inte med. Här används både cykelhjälm och reflexväst. Det är bara min man som kan känna bekymmer över att sätta på sig hjälm och väst om vi ska cykla någonstans, men det fixar jag genom övertalning.

    Kram Gunillan

    SvaraRadera
  3. Bra inköp! Jag har hjälm och jobbar på att övriga i hushållet ska skaffa...

    SvaraRadera