tisdag 22 juli 2014

Miniboktips 1

Min goda föresats att skriva lite om varje bok jag läser, har ju inte lyckats. Det är fortfarande roligare att läsa böcker än att skriva om böcker... Så här kommer nu istället några miniboktips, så jag i alla fall kan hålla koll på vad jag har läst!

Steglitsan av Donna Tartt. En pojke förlorar sin mamma vid en olycka i New York och eftersom hans pappa sviker, så hamnar han i en annan familj. Hela livet söker han efter en tavla, Steglitsan, som han förknippar med mammans död. Boken är alldeles för lång, skulle vilja att redaktören strukit vissa passager... 3 burkar.

Spring så fort du kan av Sofia Nordin. En spännande fortsättning på En sekund i taget. Flickorna träffar en pojke som också har överlevt och nu ska de tre försöka samsas på gården och ta gemensamma beslut om framtiden. Det blir allt svårare... 4 burkar.

Sophies historia av Jojo Moyes. Romanen utspelar sig under två tidsperioder: Frankrike under första världskriget och London 2006. Handlingen kretsar kring en tavla som föreställer en vacker kvinna, många anser att de är ägare till den. Jag tyckte att tidsandan inte stämde när det handlade om 1914, medan nutidens historia var mer äkta. 3 burkar.

Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk. Tre systrar träffas pga en studentexamen och gamla minnen kommer fram. Relationer, problem, kärleksbekymmer, missförstånd... allt är inbakat i denna historia som jag ändå tyckte kändes oengagerad på något vis. 3 burkar.

 SteglitsanSpring så fort du kanSophies historia Än klappar hjärtan
Den som jag trodde skulle göra mig lycklig av Christina Wahldén. Daniel Solander, Carl von Linné och James Cook. Dessa tre kända män finns med i denna berättelse som handlar om botanik, upptäcktsresor och en eventuell kärlekshistoria mellan Solander och Linnés dotter. Deras längtan skildras från båda håll på ett mycket fint vis. Boken gjorde mig lycklig... 5 burkar.

Små skavanker på skönhetssalongen av Alexander McCall Smith. Ännu ett mysterium att lösa för Mma Ramotswe medan Mma Makutsi väntar sitt första barn. Charmigt och filosofiskt och trivsamt som vanligt, men Mma Makutsi verkar inte veta så mycket om det här med små barn :) ... 4 burkar.

Det händer när du vilar av Tomas Sjödin. "Man behöver inte räcka till. Det räcker att man finns till. Allt utöver det är bonus." En faktabok om den livsviktiga vilan i vårt stressiga samhälle. Ta tillbaka vilodagen! Denna bok måste läsas flera gånger eftersom den kräver att man är koncentrerad och inte stressar igenom texten... utan vilar sig igenom boken! 3 burkar.

Den som jag trodde skulle göra mig lycklig     Små skavanker på skönhetssalongen : <mer om Damernas detektivbyrå>      Det händer när du vilar

Har du läst någon av dessa och vad tyckte du om den i så fall?

2 kommentarer:

  1. Jag har bara läst den sista och är lite förvånad att den bara fick en 3:a av dig. Kanske den fungerade bättre att läsa lite långsamt, som avkoppling en dag efter jobbet. Dessutom gillar jag Tomas Sjödin och uppskattar det mesta som han skriver! Den är förstås helt annorlunda än de övriga, mer reflektioner över livet vi lever och att finna balans mitt i stressen (inte en semesterbok?!?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tyckte om den, särskilt i början, men sedan blev den lite för teoretisk på något sätt. Jag läste den för ett bra tag sedan och inte nu under semestern. Men tror att jag ska läsa den igen... lååångsamt! ;)

      Radera