onsdag 13 november 2013

Uppkopplad... eller ?!

Egentligen borde jag göra något annat just nu. Gå en långpromenad, ringa till en vän, baka bröd, bjuda någon på té, lära mig att tapetsera...
Men istället har jag hamnat vid datorn. Denna slavdrivare. Detta narkotiska medel som vi så många har fastnat i.
Jag har nämligen just läst den tankeväckande boken Alltid nåbar aldrig ifred av Nisse Simonson och fått många av mina egna funderingar bekräftade.
Vi lever i ett samhälle där tekniken är en av de nya religionerna. Mer teknik, snabbt, snabbare, snabbast... inte kan vi förlora en enda sekund! Eller kan vi...?
Världen har förändrats så snabbt med alla dessa teknikprylar, som gör att vi dygnet runt kan vara nåbara, informerade och i förlängningen stressade och uttröttade. De som växer upp nu får allt detta med modersmjölken så för dem är det helt naturligt. För oss som upplevt "telefoner med ringskiva och svartvit TV" är förändringen kopplad till ett stort utbildningsbehov. Vi försöker hänga med men kommer aldrig att bli som de som börjar med pekskärmar redan på förskolan.
Är då allt detta bra eller dåligt?
Allt kan gå till överdrift, allt kan missbrukas men mycket har också förenklat vårt dagliga liv.
Vem vill vara utan en mobiltelefon när man ska bila genom ett öde norrländskt vinterlandskap i minus 30 grader?
Men samtidigt så är det märkligt hur mycket tid som läggs ned på att hålla Facebook, Twitter och Instagram med innehåll. Och vilket innehåll sedan... För att inte tala om alla dessa bloggare! :)
Läs boken och reflektera över ditt eget bruk eller missbruk. Jag tror att det är bra om alla funderar över hur mycket tid som alla dessa sk. sociala medier tar av ens liv. Vad är det jag missar under tiden?
Om man ändrar ett känt citat så kanske det kan sägas så här: Vad kommer jag att säga på min dödsbädd? - "Jag önskar att jag hade twittrat mer"...eller?   5 burkar.

Du kan låna här: Bibblo.se
Du kan köpa här: Adlibris

1 kommentar:

  1. Fem burkar, minsann! Alltså en "måste-läsa-bok"?!! Tänkvärt ämne, helt klart.

    SvaraRadera