tisdag 29 oktober 2013

Verkligheten men i sagoformat

Fredrik Backman har kommit med en ny roman efter den populära En man som heter Ove. Förväntningarna är därför väldigt höga när jag sätter mig med den nya Min mormor hälsar och säger förlåt. Men efter att ha läst ett par kapitel så blir jag lite tveksam, vad är det egentligen det handlar om? Ett sagoland med en massa underliga figurer, en 7-årig annorlunda flicka som är klokare än många vuxna, en mormor som skulle kunna vara en 80-årig variant av Pippi Långstrump och allt detta förpackat i ett vanligt höghus i Sverige. Låter det lockande? Jag misstänker att många läsare som gillade romanen om Ove, kommer att avbryta läsningen av denna bok eftersom den är så obegriplig i början. Men jag vill bara säga: ge inte upp! Det finns en förklaring till varför mormor har berättat alla historier om landet Miamas för sitt älskade barnbarn Elsa och varför Elsa får i uppdrag att överlämna brev till en mängd olika människor. Man ska aldrig döma en människa innan man har tagit reda på vem hon är och varför hon är som hon är. Alla har sin livshistoria och ibland är den helt otrolig. Och att sagor är viktiga och ska berättas, det vet vi väl alla! 4 burkar.

1 kommentar:

  1. Jag ser fram emot att läsa den, och jag kommer definitivt att härda ut, jag ger aldrig upp en bok. Har jag börjat läsa så läser jag klart... Envis som en åsna...

    SvaraRadera