torsdag 26 september 2013

Stockholm i mitt hjärta


Här är min bästa sommarläsning! Serien om Stockholm av Per Anders Fogelström. Den består av fem delar: Mina drömmars stad (1860-1880), Barn av sin stad (1880-1900), Minns du den stad (1900-1925), I en förvandlad stad (1925-1945) och Stad i världen (1945-1968).
Författaren lyckas på ett fantastiskt sätt berätta Stockholms historia, Sveriges historia och en släkts historia! Henning vandrar in i Stockholm år 1860, 15 år gammal, för att söka lyckan. Han möter Lotten och tillsammans bildar de familj och man får följa dem och deras barn genom årtiondena. Stockholms stora förändring från en liten slumbebyggelse till en storstad, Sveriges förvandling under 100 år och en släkts alla personers liv - kan det bli mer intressant?
Författaren berättar allt detta med en så lätt hand, att man bara svävar genom sidorna. Det är så skickligt gjort! Det skulle ha kunnat bli tungt pga ämnet, men det är hela tiden så intressant att man inte kan sluta läsa. För många år sedan, när jag var ung, läste jag denna serie. Jag tror att jag kommer att läsa den fler gånger... 5 burkar.

2 kommentarer:

  1. De böckerna läste jag för väldigt länge sedan. Väldigt länge sedan, verkligen. De skulle man nog ta och läsa om ... Jag minns de som väldigt bra. Men! Det finns alltid en fara med att läsa om böcker - tänk om de inte är lika bra för den nu så mycket äldre jag? Kanske ska man låta de vara ifred och bevara minnet istället ...

    SvaraRadera
  2. Jag läste också den serien, för länge sedan och älskade den. Roligt att den fortfarande "håller att läs om". En riktig klassiker, med andra ord!

    SvaraRadera