tisdag 13 augusti 2013

4 st må-bra-böcker

I sommar har jag förutom deckare, även läst romaner av det lättare slaget, så kallade må-bra-böcker. De är inte de allra djupaste och mest litterära verken, men de har något i sig som gör att man vill läsa dom och de gör att man helt enkelt mår bra när man läst klart! Här ska jag tipsa om fyra romaner:

På andra sidan glädjen av Seré Prince Halverson, handlar om Ella som är styvmamma åt två små barn. När hennes man plötsligt omkommer i en olycka, står hon ensam kvar och tar för givet att hon ska få ta hand om barnen. Men då dyker barnens biologiska mor upp och kräver att få ensam vårdnad. Ella inser att hon inte har fått veta hela bakgrunden till varför modern försvann ur barnens liv och hon bestämmer sig för att alltid berätta sanningen, även om den kan ha ett högt pris. Vad är en mor egentligen? Biologisk mor, styvmamma eller adoptivmamma, vem har rätten till ett barn? Jag tyckte om hur författaren berättar denna historia. Hon är inte sentimental utan skildrar de inblandades reaktioner från olika synvinklar. Språket är bra och hon kan konsten att skildra Ella inifrån. Man får lära sig att "barn ser, hör och förstår mer än man kan tro". Därför ska man inte luras... 5 burkar.

Gillar du att laga mat? Eller vet du inte ens hur man kokar tévatten? Kockskola för ensamma hjärtan av Marita Conlon- McKenna kan vara boken för dig, oavsett vilken typ du är. Alice arbetar nu på en revisionsbyrå men är egentligen utbildad kock, men när hon gifte sig stannande hon hemma och lagade mat till sin familj istället. Nu är hon skild och söker efter ett arbete igen. Hennes vänner uppmanar henne att starta en kockskola i hemmet och det visar sig vara en mycket bra idé. Alla elever som deltar har olika skäl för att komma; en änkeman som aldrig lagat mat, en kvinna som tar hand om sin sjuka mor, en kvinna som vill göra något kreativt medan hennes man bara sitter vid TV:n osv. När alla dessa människor möts i köket hos Alice, händer det saker som kanske kommer att förändra livet för några av dem. Författaren vill sina huvudpersoner väl och gillar happy-endings. Ibland kan det faktiskt vara välgörande och skönt att läsa sådant... 4 burkar.

På andra sidan glädjen         Kockskola för ensamma hjärtan

Ibland undrar jag om författaren till Små citroner gula läste denna roman innan hon skrev sin svenska variant? Brustna hjärtans café av Lolly Winston handlar om Sophie som blivit änka vid bara 36 års ålder. Romanen beskriver hennes sorgeprocess, som gör att hon förlorar både huset och jobbet och tvingas flytta till en ny stad. Där träffar hon nya människor som tvingar henne tillbaka till livet, till ett liv som hon aldrig trott att hon skulle leva. Intrigen kanske låter banal, men författaren har ett språk och ett sätt att berätta som lyfter hela historien. Jag måste erkänna att jag läst denna bok mer än en gång, dock med flera års mellanrum. Jag vill följa Sophie på hennes resa och tycker att den är mycket bättre än "citroner-boken". Man ska definitivt inte avskräckas av omslaget... om man mår riktigt dåligt så kan det faktiskt hända att man går till jobbet i morgonrock och sina finaste kanintofflor...5 burkar.

Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce. Pilgrimsfärder har blivit populära igen. Man vandrar efter kända leder, t.ex. i Spanien. Denna roman är dock en annan typ av resa. Harold Fry får en dag ett brev från en döende kvinna, en tidigare arbetskamrat. Han skriver ett brev till henne, men istället för att posta det får han idén att han ska vandra ända från södra delen av England upp till Skottland, och lämna brevet till henne. Om han gör det, så tror han att hon kanske ska bli frisk igen! Medan han vandrar hinner han tänka igenom sitt liv, förhållandet till sin hustru och son och han möter en massa olika människor. Det är en osannolik historia med mycket värme, där man känner att kärleken övervinner... det mesta! 4 burkar.
            Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd

1 kommentar:

  1. Må-bra-böcker. Många "litterära experter" anser att det är dålig litteratur. Jag säger: våga vägra hålla med! Det beror väl på "varifrån man kommer". Visst uppskattar jag också litterära storverk med språk och nyanser som får mig att baxna - men om en enkel bok får mig att må bra, kanske t.o.m. när jag behöver det som mest, ja, då är den ju inget att se ner på. Man ska läsa ALLT! :) Annars får inte läsningen heller något liv. Inga nyanser. Det skulle vara tråkigt!
    Tack för boktips. Jag sparar på må-bra-böcker till hösten då jag vet att mörkret kommer göra sitt med humöret en tid!

    SvaraRadera