söndag 10 juni 2012

Fortfarande Alice

Denna roman av Lisa Genova handlar om Alice, kvinna mitt i livet bara 50 år, som upptäcker att hon börjar glömma saker. Hon söker till sist läkare för att, som hon tror, konstatera att det är klimakteriebesvär som hon drabbats av. Men hon får till sist diagnosen tidig Alzheimer. Hon vet vad denna sjukdom innebär men vill ändå fortsätta med sitt krävande arbete och försöka behålla sitt liv så länge det går. Boken lyckas på ett fantastiskt sätt skildra hennes tankar och känslor inför sin gradvisa försämring. Även familjens reaktioner kommer fram på ett tydligt vis. Författaren har en examen i neuropsykologi från Harvard och är tydligen mycket engagerad i Alzheimerfrågor. Det märks att hon kan sitt ämne.

För ett tag sedan hörde jag på radio att man kommit lite närmare Alzheimergåtans lösning. Man pratade om ett eventuellt framtida vaccin. I min släkt har vi två som drabbats av denna sjukdom: min yngsta faster som fick den när hon var ganska gammal och en kusin som liksom Alice fick den i 50-årsåldern. Det är en så otroligt grym sjukdom. Man vet att man bara kan bli sämre, man vet hur det ska sluta och man är totalt maktlös. Den kallas ibland för De anhörigas sjukdom eftersom det till sist blir de som lider mest, genom att se en älskad anhörig försvinna mentalt ifrån dem. En bok som anhöriga borde läsa för att förstå lite bättre vad som händer. Jag hoppas att denna bok är obligatorisk läsning för alla som arbetar med patienter som lider av denna sjukdom. Jag hoppas också att forskarna ska kunna ta fram ett verksamt vaccin så snabbt som möjligt. Det borde prioriteras! Boken får 5 burkar.

Fortfarande Alice
Bild från Adlibris

2 kommentarer:

  1. Nu vill jag ju läsa den ännu mer ju ;)

    SvaraRadera
  2. Ja den är verkligen värd att läsas, mycket bra.

    SvaraRadera