onsdag 20 juni 2012

Dagens i-landsproblem

Idag börjar jag min semester! Enligt morgontidningen så är detta den regnigaste juni sedan 1932. Då hade det kommit 156 mm. T.o.m. den 19 juni i år har det fallit 126 mm. Temperaturen är 13 grader plus (tack för det, kunde ju ha varit minus) och det blåser kalla nordanvindar. Som tur är så har jag inte hängt undan vinterjackan än.
Men: jag har tak över huvudet, mat i kylen, inga kända farliga sjukdomar, flera bra böcker på hög och faktiskt semester!
Så varför klaga på vädret...  :- )
Nu kan ni få ge mig tips på roliga saker att göra under sin semester!  Även när det regnar...
"Sommaren är kort, det mesta regnar bort, men nu är den här..."

Observera vattnet i locken!

6 kommentarer:

  1. Underbart att du har semester NU och en lång semester dessutom. Njuuuut!!! Än har jag ett par jobbveckor kvar, men jag tänker njuta av den extra ledigheten runt midsommar. Ser fram emot att läsa förslag på roliga saker att hitta på till semestern. Får också lätt semesterångest. Jag gillar att ta tag i något "möbelprojekt". Lagom stort för att inte ta hela semestern i anspråk. T ex klä om en älsklingsfåtölj i ett nytt tyg. Sen vill jag absolut åka iväg någonstans, inte bara vara hemma.

    SvaraRadera
  2. Jodå, den 100-år sen har några bra förslag: att bara vara, låter enkelt men är komplicerat-i realiteten!! Sen händer något på vidden/bredden å int minst på djupet! God bless! Lennart (Uppsala)

    SvaraRadera
  3. Här i Västerbotten har det varit en riktigt bra vecka ändå. Har varit ledig hela....ledig o ledig förresten. det mesta har gått år till ogräsrensning, vattning, lyssna på fantastisk fåglalåt, umgås med barnen och deras respektive, serva med mat, träffa syjuntan, äta jordgubbar mm mm
    Hinner läsa emellanåt och just nu är det "Flykten från Irak" av Sandra Lee. Om en kvinnas kamp för ett liv i frihet. Man kan bara säga en sak: Vi har det alldeles oförskämt bra här i Sverige! Glad midsommar! /stickerskan

    SvaraRadera
  4. Hitintills några bra förslag alltså:
    1.möbelprojekt(ja, jag har ju några stolar som borde få nytt tyg...)
    2.resa någonstans(ja, jag var ju till Skåne i våras och ressällskapet var ju till Island, så det får bli en kort resa då, till Skellefteå kanske;-) )
    3.bara vara( ja, det är inte det lättaste. Första dagen kändes det som när man är sjuk, eller som att jag skolkade från skolan...)
    4.trädgårdsarbete( ja, det finns ju alltid...)
    5.läsa(ja, det har jag faktiskt gjort. I en stol under parasollen på altanen...)

    Finns det fler förslag och tips???

    SvaraRadera
  5. En hobby, som man inte hinner med i vanliga fall. Själv försöker jag ägna mig åt decoupage av krukor och en minibyrå. Det är så roligt! Har faktiskt köpt helt nya terracottakrukor som jag grundmålar, sedan olika typer av dekoration, från gamla boksidor, servetter, bokmärken. Hur kul som helst. Provar mig fram. Har testat crakeleringslack, samt grovkorning färg som liknar cement i slutresultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så praktisk och konstnärlig! Om jag skulle pröva, så skulle det förmodligen se ut som något man gjort på småbarnsdagis! Eller deras grejer skulle faktiskt vara snyggare än mina...

      Radera