tisdag 29 maj 2012

- Vad ska du bli när du blir stor då, lilla vän?

-Ja, inte ska jag arbeta inom äldreomsorgen i alla fall! Så tänkte nog Moa i romanen Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer. Moa är 19 år och ska bli skådespelerska. Men det är inte så lätt att komma in i den branschen så hon tvingas ta jobb på ett äldreboende i Stockholm. Bara medan hon väntar på sitt stora genombrott förstås... Hon får en mindre chock när hon börjat där och inser vad det arbetet egentligen innebär. Så många människor, så många liv och alla slutar de här...
Har man haft en anhörig på ett äldreboende är det mycket som man känner igen i berättelsen. Mötet med de boende och med personalen, som är av både borde-inte-jobba-här- och ängel-för-de-gamla-typen, gör att Moa påverkas mer än hon någonsin kunde ana när hon första gången klev in i huset.
Vardagsrealism möter skådespelardrömmar på ett mycket välskrivet sätt utan att bli sentimentalt eller provocerande. En roman för alla som jobbar inom vården, för alla som funderar på att jobba inom vården och för alla politiker som inte vet något om vården. Undrar hur det ser ut när jag blir gammal? Undrar om jag får bo hos mina barn istället... Boken får 4 burkar.

Jag ska egentligen inte jobba här
Bild från Adlibris.

2 kommentarer:

  1. Låter som en bok jag gärna skulle läsa i sommar.

    SvaraRadera
  2. Ja, man måste absolut lägga upp en ordentlig hög med bra böcker innan semestern, så det räcker hela sommaren! / Kajsa

    SvaraRadera