fredag 23 mars 2012

Järn + dam

(Bild sf.se)

= Järnladyn, filmen som jag nyss har sett på bio. Meryl Streep som Margaret Thatcher, the ironlady. Filmen berättar om hennes liv från barndomen i pappans affär, via studier och politiskt arbete tills hon till slut når toppen. Och allt inramas av den gamla, förvirrade kvinnan som ska rensa bort sin döde makes kläder och hela tiden ser saker som får henne att minnas händelser från sitt långa innehållsrika liv. Hon säger ofta att "you have to do something", och menar väl att man inte kan stå bredvid och bara se på. Hennes man skildras som en älskvärd person med humor och värme, och hennes saknad efter honom är påtaglig; hon ser och talar med honom titt som tätt. Meryl Streep är bra. Hon är Thatcher ända in i minsta detalj. Filmen levandegör människan bakom politikern, kvinnan innanför järnytan. Sevärd, jag ger den 5 burkar!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Tänkte faktiskt också se den.

    SvaraRadera
  2. Jag vill också se den! Har sett en trailer som jag tyckte verkade mycket lovande, och då blundade jag ändå nästan hela för att inte få råka veta för mycket! :)

    SvaraRadera