lördag 3 mars 2012

Glimtar från en lördag

 Sol! Sol! Sol!
 Sparktur på sjön i strålande sol och svag vind!
 Marskatt som lapar sol vid väggen.
 Överhängande fara! Gå INTE här!
 Skotta och gräv. Gör snöskulpturer om du vill...
 För att komma till uteplatsen och det efterlängtade fikat måste man skotta en lång gång i djupsnö. Det är värt besväret!
 Även planteringskrukorna är framplockade, för nu är det dags att skola om de små plantorna.
 T.ex. dessa små plantor som myllrar i planteringslådan. Tänk att de snart kan bli de höga, vackra Tobaksblommorna!
Och på köksbordet lyser förstås veckans vackra tulpaner! Vardagslyx!

3 kommentarer:

  1. Skillnaderna mellan norr och söder i vårt avlånga land är stora nu. MEN likheten är att solen gassar från en klarblå himmel. Jag satt också vid en södervägg igår, och lapade sol, liksom katten hos dig! Ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. Det här med försådd och omplanteringar har jag aldrig förstått mig på riktigt. Det brukar aldrig fungera bra för mig. Kan du inte ge en detaljerad beskrivning av fortsättningen också, samt berätta hur de placeras. Hos mig blir de långa rankor, som sedan dör när de planteras om (och ut). Numera blir det bara direktsådd.

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående talare om frösådd. Det ÄR svårt- Jag har i alla fall omplanterat de pelargoner som överlevt vintern och de verkar ta sig bra. Köpt mina första tulpaner idag! Nere på stan var det snöskulturtävling "på rikt" och det var riktigt fina saker de skulpterat. Min ena katt ligger just nu framför mig och tangentbordet, där är varmt och skönt...Den försvann 2 dygn när vi hade värsta snöstormen och vi trodde den försvunnit i snömassorna och skulle hittas likt mannen i bilen när det började töa igen, men den återkom helskinnad. Dock försvann en av grannens skotrar...kan det vara Morgan som varit i farten??? Något annat som dock tinat fram är lite julgodis! /stickerskan

    SvaraRadera