torsdag 8 september 2011

Inredningsburken

För många år sedan besökte jag Karin och Carl Larssons hem i Dalarna. Det var precis som att stiga in i en av hans tavlor... Bilder från deras fina hem finns på massor av saker, allt från affischer till burkar. Deras inredningsideal har på något sätt alltid varit modernt, trots att det ibland har ansetts för "gulligt". Nu är det ju shabby chic som gäller... överallt. Mitt hem kommer aldrig att bli en turistattraktion. Det består mest av en massa möbler och saker som hamnat här under alla år. Morfars byrå, farfars bord och annat arvegods blandat med auktionsfynd av diverse slag. Men ibland undrar jag var alla gamla personliga saker, som finns innan proffsinredaren i TV gör om huset, tar vägen? Slängs de eller? Men det vore ju rätt spännande att se vad Ernst skulle hitta på om han fick fria händer i mitt hus! Ja, vi får väl se om det blir några inlägg i denna burk... kanske ett och annat auktionsfynd åtminstone!

1 kommentar:

  1. just nu är det väldigt shaby chic hos mig också då jag övertagit en del av mor o fars bohag. Nu måste något slängas! Men vad? Jo, jag har några saker jag vet som ska bort, och kanske blir det en loppis också. Vi är inte ett dugg bättre än ekorrarna vad gäller samlande.
    Vad gäller inredning och olika stilar som härjar i västvärlden, så föredrar jag det enkla och lite äldre. Inte det strikta och avskalade. Carl o Karins stil i Sundborn är i många stycken fantastisk och känns hemtrevlig på många sätt. Mera avslappnat än om man kommer hem till någon där allt är så avskalat och perfekt att man knappt törs gå in. Har detta med åldern att göra tro? Ex gillar jag trasmattor, men yngre sonen tycker det är förfärligt gammaldags./stickerskan

    SvaraRadera